Jak postupně odvolávali svoji účast očekávané hvězdy s vozy WRC, začalo se o posádce Toyoty Corolla WRC z Profiko Rallye Teamu čím dál více hovořit, jako o jednom z favoritů. Karel Trněný se Stanislavem Kafkou hovořili o umístění na stupních vítězů. Kandidáti na prvenství zbyli nakonec dva. Stanislav Chovanec, který jako Fénix vstal z Blovického popela a nejenže opravil, ale ještě vylepšil svoji octavii a Karel Trněný s corollou, ověnčenou vavříny z Rallye Šumava, kde s ní vyhrál Karel Trojan. Roli jasného favorita Trněný vytrvale odmítal s odkazem na nesporné kvality svého Valašského soupeře a jeho auta. Výborně dopadla i letošní první spolupráce s navigátorem Stanislavem Kafkou. “Nedělám mezi Standou a Vaškem Pritzlem rozdíly, oba jsou stejně perfektní v autě i mimo něj.” Cíl měli jasný, učit se, sžívat se dále s autem, využít ideálních podmínek (slunečno a sucho, byť ráno bylo trošku chladno) a nic nepokazit, při splnění těchto podmínek by byli spokojeni i s druhým místem.
Skutečnost předčila očekávání. Karel se Standou vyhráli nejen úvodní vložku, kdy se ostatní, snad jen s výjimkou Chvojky spíše rozkoukávali, ale i další tři měřené úseky prvního kola. Do druhého kola vstupovali v neznámé roli vedoucí posádky, náskokem 18 s před Chovancem a cílem, udržet před jeho očekávaným finišem (vzpomeňme na loňskou Kopnou, kde vítězství vybojoval až na závěrečné rychlostní zkoušce) vedení, byť nikoli za každou cenu. Chovanec potvrdil své kvality a tvrdě útočil. Zatímco Trněný s Kafkou se ve druhém kole celkově zlepšili oproti prvním průjezdům o 4,1 s, pilot se škodovkou vylepšil své časy o téměř 35 vteřin. Nakonec to nestačilo. S náskokem 6,1 vteřiny dojel šťastný Chod do závěrečného servisu. Tam si poprvé vychutnal slastný pocit, který znají jen vítězové. “Já jsem strašně šťastný, povedlo se něco o čem dlouho sníme úplně všichni. Mé díky patří všem, kteří se toho účastnili, sponzorům, lidem ze zlínského JM Engineering a mnoha dalším. Jet z první pozice bylo pro mě nezvyklé, to neznám a mám se co učit. Proto jsem rád, že to nakonec dobře dopadlo. Po páté vložce, jsme náš náskok zhodnotili jako dostatečný, rozhodli jsme se neriskovat a jet tak, bychom o vedení již nepřišli. Druhý flek by byl sice také skvělý a před startem bych ho bral všemi deseti, takhle je to lepší. Nechci výsledek přeceňovat, někteří z favoritů zde nebyli, na druhou stranu je Standa Chovanec skvělý jezdec a určitě nepřijel jenom projíždět benzín a také další jezdci nejen v áčkových vozech jeli hodně rychle, takže to vítězství má svojí cenu. My jsme pro to udělali maximum a jsem strašně šťastný. Je důležité, že se nám daří stále lépe auto zvládat, že s ním dokážeme být čím dál více konkurenceschopnější a naše cesta nastoupená koncem loňského roku byla správná. Čeká nás ještě hodně práce a na dalším zlepšování budeme intenzivně pracovat.” To byly první dojmy jezdce v zachycené v posledním servisu. Mechanici JM Engineeringu, kteří mají také lví podíl na úspěšném vystoupení dvojice Trněný - Kafka zatím připravovali corollu k závěrečnému defilé na cílové rampě. Po jejím projetí a “povinném” sprchování šampaňským, přišla další tentokrát nepříjemná studená sprcha.
Při závěrečné technické prohlídce zjistili techničtí komisaři, že upevnění podložek na kolech, které byly použity pouze na přejezd k cílové rampě a mají spíše estetický význam, prý neodpovídá homologaci a posádka st. č. 11 byla ze soutěže vyloučena. Tým se odvolal a konečné řešení přinese až Národní odvolací soud, který by měl zasednout během několika týdnů. Do té doby má JM Engineering, který auto servisuje předložit dokumentaci a vyjádření výrobce, jež by mělo způsob použití sporných podložek vysvětlit.
Jezdec sám, poté co opadla první vlna rozhořčení, zklamání, smutku a nevím čeho ještě, říká: “Za sebe mohu říct jedno, na časy dosažené na vložkách ony podložky neměly vliv. Ostatně na autě ani nebyly, byly namontovány až v závěrečném servisu. Jak budou vypadat konečné výsledky již bohužel nemůžu ovlivnit. Pro mě je důležitý výsledek na trati a všichni si mohli sami změřit, kdo byl tentokrát nejrychlejší. Teď nám zbývá jedině při nejbližší soutěži, třeba hned v Brně, se pokusit opět na trati prokázat, že náš výsledek nebyl náhodný.”
Ještě jednou se Karel vrací k důvodu vyloučení “Před lidmi, kteří si přečetli, nebo slyšeli v televizi zprávu o našem vyloučení z důvodu nedovolených úprav na voze, teď vypadáme jako podvodníci, kteří jeli snad s větším motorem, nebo něčím podobným, přitom celý spor je o způsobu upevnění podložek na kolech, tedy ne o jejich použití, ale jen o tom, jak měly být upevněny, což na samotnou jízdu nemá žádný vliv.”
Dalším zástupcem Profiko Rallye Teamu byla dámská posádka Katka Trojanová a Jana Pluhařová. V posledních soutěžích prožívají prokletí prvních vložek a také tentokrát je trucující auto připravilo o pět minut. Další dvě minuty přibyly po penalizaci, takže vstup do soutěže nebyl nic moc. Katka je však také dcerou a sestrou Karlů Trojanů a to jsou bojovníci k pohledání, kteří před problémem necouvnou a jako správná členka rodu Trojanů se nevzdala a přestože jela s tímto autem poprvé, tak v konkurenci třinácti vlčáků zajížděla šesté časy. Byla v té době i nejrychlejší ženou za volantem, až jí dvě vložky opět před cílem zradil motor, tentokrát definitivně. I tak se budou ujeté kilometry na dalších soutěžích hodit a pánové se mají na co těšit.
Zapomenout bychom neměli ani na Miluši Davidovou s Petrou Lesniakovou, kterým auto tentokrát vydrželo a připsaly si první letošní mistrovské body za deváté místo ve třídě.
Milan Hauer, www.motorsport-review.cz
Autory fotografií jsou Petr Frýba, M. Davidová, Robert Balcar, Karel Trněný a Katka Trojanová.